Educació

Formació Professional, un objectiu de país per recuperar l'economia

L’evolució del mercat laboral requereix cada vegada més persones qualificades, especialment de nivells intermedis, i per tant, es redueix progressivament el nombre de llocs de treball per a persones sense qualificació. Això comporta la necessitat de qualificar-se professionalment, tant per a joves com per a persones ja adultes. És també un objectiu de país, on en aquest moment gairebé la meitat de la població no té cap qualificació professional.

L’obtenció del graduat en secundària (ESO) tant per a joves com per a les persones adultes que per circumstàncies diverses no el van poder assolir, la qualificació professional i l’acreditació d’aquesta, és la base per a la promoció personal i professional de totes les persones, millorant la seva ocupabilitat, la qualitat del seu treball, incrementant la productivitat i guanyant en la realització personal i autoestima de les persones ocupades, i permetent que siguin valorades i reconegudes en el sí de l'empresa.

Aquest objectiu personal és alhora objectiu de país, que ha de permetre impulsar la recuperació econòmica i posar una base formativa sòlida per a l’equilibri entre ocupabilitat de les persones i llocs de treball presents i futurs. Per aquest motiu esdevé d’una gran importància la orientació, tant adreçada a joves com a persones adultes, per descobrir la pròpia vocació i ajudar a descobrir els àmbits professionals amb més futur a curt, mitjà i llarg termini. L’administració educativa, en col·laboració amb altres àmbits ha de vetllar per tal de:

1. Potenciar la formació de les persones adultes i facilitar l'accés d'aquestes a la formació, amb l'objectiu d’incrementar la seva qualificació acadèmica i professional i millorar la seva ocupabilitat, tant des de la formació presencial, a distància o amb les proves d’obtenció de títol.

2. Universalitzar l'oferta formativa per a joves, amb una oferta professionalitzadora suficient adreçada a persones no graduades en ESO per facilitar el seu accés tan al món laboral com a la continuïtat en els seus estudis.

3. Potenciar l'Institut Obert de Catalunya incrementant la seva oferta formativa, amb l'objectiu donar resposta la les persones que per diversos motius no poden seguir una formació presencial (conciliació familiar i laboral, residents en poblacions allunyades dels centres de formació, etc). Coordinar l’oferta formativa del IOC amb l'oferta d'acreditació de qualificacions professionals (Qualifica't, Acredita't i altres) i amb les convocatòries de proves d'obtenció de títols.

4. Establir una planificació dinàmica de l’oferta formativa professional que sigui suficient i que doni resposta a les necessitats canviants de les persones i de les empreses d’un àmbit territorial concret, tenint en compte tant l’oferta formativa en centres públics com en centres privats. Acomodar l’oferta formativa no només a la demanda de formació sinó també a les perspectives d’ocupació, i evitar la distorsió i malbaratament de recursos públics que es produeix acomodant l’oferta formativa tan sols a la demanda de formació, o planificant únicament la formació en centres públics.

5. Coordinar amb altres departaments del Govern el fet que els llocs de treball qualificats estiguin directament relacionats amb la titulació corresponent, és a dir, regular l’acreditació professional necessària per ocupar els llocs de treball, amb l'objectiu de millorar la qualitat del treball de les persones, incrementar la productivitat i guanyar en la realització personal i autoestima de les persones ocupades, i permetre que siguin valorades i reconegudes en el sí de l'empresa.

6. Especialitzar tan com sigui possible els centres de formació professional, implantant de forma generalitzada un model de formació professional integrada per tal de donar resposta tant a la formació inicial com a la continuada, a l’acreditació de les competències professionals i la transferència tecnològica. Flexibilitzar l’oferta per tal de donar resposta tant a joves que inicien la seva formació com a treballadors/es en actiu i a persones aturades.

7. Potenciar l’establiment de convenis amb les empreses per fer-les partícips de la formació en alternança de l’alumnat, tant des del centre docent com el centre de treball, i de la formació continuada del professorat en els aspectes tecnològics que cada sector incorpora.

La República Catalana podrà garantir millor aquest dret, a partir d’un model propi de servei a les persones en l’àmbit de l’educació.


Núria Pi i Martínez
Secretària Sectorial d’Educació