Comunicació Audiovisual

L'ètica en els mitjans de comunicació

Parlar de mitjans de comunicació és parlar de llur responsabilitat envers la (in)formació social i la conformació d’ideologia. Els mitjans de comunicació són reguladors d’ètica de situació. I l’ètica al cap i a la fi no és sinó un conjunt de principis i regles que regulen comportament social. Els límits i els àmbits de l’ètica en societat són marcats en bona part per les normes de regulació de veritats i mentides establertes en aquella comunitat humana. La paradoxa rau en el fet que els individus immergits en aquesta ‘regulació’ la perceben immutable, indestructible en temps i en espai. I si no que ho demanin als veïns constitucionals nostres, els quals defensen pel principi de l’ètica de situació la immutabilitat de la ‘carta magna’, per posar-ho en paràmetres sintagmàtics. ‘La constitució no permet la secessió’ (Vilaweb, 13-09-2012), recordava el ministre espanyol d’Afers Estrangers als catalans.

Pel mateix principi d’immutabilitat manifesta, defensen l’existència d’una Espanya més enllà del temps humà reconegut. I pel principi d’autoritat tenen uns mitjans de comunicació que s’hi dediquen amb esforç manifest. És el mateix esforç que esmercen a impedir la normalitat social catalana: ‘Els populars han votat en contra de la proposta de l'ACPV de permetre la recepció de televisions en la mateixa llengua entre comunitats’ (Vilaweb, 11-09-2011). De tal manera que, ara com ara, a Mallorca seguim sense veure TV3.

És aquest mateix principi que permet al Partit Popular illenc concloure en paràmetres de bondat institucional que ‘avançar en la professionalització del personal que accedeix a l’Administració’, només és possible si el català deixa de ser un obstacle per accedir a la Funció Pública. I és aquesta mateixa normalitat immutable la que fa possible en el marc comú constitucional general que l’escola catalana sigui esborrada al Principat, al País Valencià o a les Illes: ‘L'esborrany de la nova llei espanyola d'educació pretén relegar el català a quarta llengua’ (Vilaweb, 4-12-2012).

Pel principi de construcció de veritats amb ètica de situació, la responsabilitat social dels mitjans de comunicació que parlen i pensen en català ara mateix ens ha de permetre (re)construir en qualitat de majoria. Això vol dir, uns mitjans de comunicació que s’ocupin del territori: dels Països Catalans, nom ja permès –socialitzat- a actes públics i polítics de caire divers. Una llengua que reflecteixi la variació i la varietat amb rendibilitat per a l’estàndard nacional. Uns mitjans que facin consciència als seus (in)formats del principi d’unitat en la construcció del món català: Quants consumidors de notícies sabem que a Palma s’hi pot veure el canal 33 però no TV3? Quants consumidors de cultura catalana sabem de la importància d’aquesta feta per a la preservació del món pensat en català? Quants del nostres periodistes entenen amb normalitat social l’ètica de la paraula feta per a la diversitat en referència al món espanyol? No ens posem com una moto, val més que ‘ens encenguem la sang’.


Rosa Calafat
Vocal de la comissió sectorial de Comunicació Audiovisual