Comunicació Audiovisual

Crisi política dels mitjans de comunicació públics dels Països Catalans

Els mitjans de comunicació públics catalans, així com la resta de l’Estat Espanyol, estan en crisi però no ho és, bàsicament, ni tecnològica ni econòmica, sinó política. Una crisi fomentada per desmantellar el model de servei públic i beneficiar els interessos partidistes de grups mediàtics afins als partits de govern.
Amb l’arribada de José Ramón Bauza, al govern de Ses Illes, les empreses privades subcontractades a IB3, per fer els informatius i serveis tècnics (CBM, TSA i Videoreport), van plantejar ERO’s amb el resultat d’un cinquantena d’acomiadats,la desaparició de la delegació de Formentera, deixant de tenir implantació a tot el territori balear, i la reducció de la producció en un 18% a la televisió i un 56% a la ràdio amb el conseqüent afebliment dels serveis informatius i la seva funció de servei públic.

Tot just ara, s’està celebrant el judici al Tribunal Superior de Justícia per la nul·litat de l'ERO, a la Ràdio Televisió Valenciana (Canal 9), que afecta 1.198 treballadors i que va ser aprovat amb el vot dels membres del PP al Consell d’administració. Paral·lelament el consell d’administració de RTVV acaba d’adjudicar a la UTE formada per Videac (filial de Vértice 360o),Producciones Televisivas Mecomlys i Endora Producciones. el concurs d’externalització de la graella televisiva. Un paquet que consta de 487 hores de programació per a la producció d’un magazine diari, programes d’entreteniment i continguts infantils, i un mínim de 408 hores, per a la producció de quatre programes setmanals de diferents gèneres que s’emetran en prime time, i almenys sis espais divulgatius-culturals setmanals. I ja per acabar-ho d’arrodonir, constatar que, el grup Vértice 360º amb la seva filial valenciana Videac. està presidit des de principis de setembre per José Herrero de Egaña, nebot del marit de la secretària general del PP, Maria Dolores de Cospedal. i que, Josep Piqué és el president de la filial Vértice Servicios Audiovisuales des de novembre del 2012.

A la CCMA, després de patir un ERO amb una reducció de 225 llocs de treball, la disminució de corresponsalies i delegacions territorials, i la desaparició de programes culturals del Canal 33, es planteja l’externalització del Departament Comercial.  El Plec de Clàusules, presentat per la direcció, sembla que vulgui restringir el concurs als grans grups mediàtics. Entre els possibles candidats, vinculats a ràdios o a televisions que emeten en obert a Catalunya i, per tant, competidors amb els mitjans de la CCMA. hi ha Publipress Media SLU (grup Godó), Zeta Gestión de Medios (grup Zeta), AR Promedios (del grup Prensa Ibérica), Atres Advertising SLU (grup Atresmedia), Publiespaña SAU (grup Mediaset España), Unidad Editorial Publicidad (d’El Mundo) o Delivery Media SL, entre altres. És per tant afeblir la segona font d’ingressos i deixar-la en mans de grups de comunicació privats i, en algun dels casos, afins als interessos de CiU.

Permetre que una societat europea com la nostra es quedi sense un servei públic de mitjans de comunicació, amb un funcionament rigorós i de pluralitat informativa, amb qualitat professional i de continguts, i amb un ús no partidista ni governamental, sinó al servei de la ciutadania, és perdre moltes coses importants de cop.

Sense uns serveis públics de mitjans de comunicació entesos i gestionats d’aquesta forma, no hi haurà ni benestar informativo-comunicatiu ni qualitat democràtica.


Albert Biescas
President de la comissió sectorial de Comunicació Audiovisual