Comunicació Audiovisual

Els vots de CiU, PSC i PP sentencien el Departament Comercial de TVC

Dijous passat el Parlament va ratificar l’externalització del Departament Comercial de TV3 i la seva posada a disposició de la competència. Avui la nostra televisió pública, que ja passa un moment de dificultats evident, que ja es troba en una situació de feblesa i amb un dia a dia més convuls que mai, és una mica més dèbil i té un futur més fosc.

A canvi de què? A canvi d’enfortir la competència i el que és més greu, fer-ho a partir de les decisions preses des de la mateixa conselleria de presidència i de la cúpula de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals.

Externalitzar la publicitat, representa perdre el control total sobre la teva segona font d’ingressos, una decisió que no és gens habitual al món empresarial, i que de fet és una decisió gairebé inèdita en una entitat pública. Posar-la en mans de la competència, simplement és un disbarat de l’alçada d’un campanar.

Mentre tot el món dels mitjans de comunicació crea les seves pròpies agències que li permeten ser més àgils, més competitius, evitar intermediaris, estalviar costos i evitar el conflicte d’interessos que representa que una agència s’ocupi de més d’un mitjà, la CCMA treu un concurs per cedir a un tercer el control sobre la seva publicitat.

A més a més, és un concurs que econòmicament no afavoreix en cap cas a TV3. Com s’explica que l'adjudicatari cobri la mateixa comissió pels anunciants nous que ell aconsegueix que la que cobra per les vendes a anunciants que fa anys que son clients de TVC? Unes vendes que en aquest cas no suposen cap esforç per l'adjudicatari. En altres paraules, perquè TVC ha de pagar comissió per una cartera de clients que ha forjat la pròpia TVC? O com s'explica que l'adjudicatari cobri un 1,5% pels ingressos generats per la FORTA si no fa cap esforç per aconseguir-los? O perquè el Plec de clàusules ja fixa un % fix de comissió, perquè no hi ha l’opció de millorar l’oferta? O encara més, si el futur és internet i l’expectativa en aquest suport es créixer en vendes, per què no es deixa que els licitadors competeixin per rebaixar la comissió que volen cobrar?

Estem davant d’una mala decisió acompanyada d’un mal plec de clàusules que farà que paguem a una empresa de la competència perquè gestioni els nostres espais publicitaris, li cedim el nostre coneixement adquirit durant de 30 anys i la nostra cartera de clients. Un desastre que farà que a algú amb qui competim directament, tant pel que fa al territori d’emissió com a la llengua, li avancem la nostra graella, que fins ara guardàvem amb zel.

En el cas que es consumi l’adjudicació “presumiblement” al grup Godó, la trencadissa no tindrà marxa enrere perquè, malgrat que al final del primer any es podria trencar l’acord, el coneixement i la cartera de clients ja estarien en altres mans.


Sergi Sabrià
Diputat al Parlament de Catalunya