Educació

#9maig Exigim la retirada de la LOMCE

La LOMCE és una modificació d’ideologia conservadora de l’articulat de la vigent Llei orgànica d’educació (LOE), i introdueix canvis substantius respecte de les bases sobre les quals s’ha sustentat fins ara el sistema educatiu. La concepció de l’educació de què parteixen les propostes de la nova llei és completament diferent: d’un sistema educatiu comprensiu, inclusiu i descentralitzat es pretén passar a un sistema molt més seleccionador, segregador i centralitzat.

Les modificacions que es proposen en la LOMCE, parteixen d’una visió excessivament negativa de l’actual sistema educatiu. Si ja la LOE era regressiva respecte a lleis anteriors, amb els canvis plantejats es converteix en una llei retrògada, autoritària i memorística. Es tracta d’una autèntica contrareforma educativa imposada des d’una majoria absoluta cada cop més deslegitimada, tramitada d’esquenes a la comunitat educativa i que atenta contra el model d’escola democràtica, integradora i inclusiva que hem construït en les darreres dècades.

La LOMCE comporta un canvi substancial de les bases psicopedagògiques i principis sobre els quals es sustenta l’actual sistema educatiu (comprensivitat, universalitat i equitat com a garantia d’igualtat d’oportunitats, inclusió, cohesió social i qualitat de l’educació en un context d’equitat), introdueix paràmetres excessivament ideològics en el funcionament del sistema, disminueix les competències educatives de les comunitats autònomes i representarà un malbaratament de recursos públics.

Un aspecte molt destacable de l’avantprojecte és el menyspreu de la llengua catalana en l’ensenyament, perquè impossibilita la continuïtat de l’escola inclusiva i de l’actual model d’immersió lingüística de Catalunya, i estableix la segregació dels alumnes per raons de llengua.

El sistema d’immersió lingüística, que d’acord amb aquesta voluntat integradora s’aplica a Catalunya des de fa tres dècades, ha estat reconegut internacionalment com un model d’èxit perquè, segons demostren múltiples estudis i avaluacions, assegura el coneixement de les dues llengües oficials per part de tot l’alumnat, alhora que afavoreix la cohesió social i la igualtat d’oportunitats. Aquest sistema contribueix de manera decisiva a la convivència escolar i al bon funcionament de la institució educativa, evitant la segregació i possibilitant la compensació de desigualtats socials.


Comissió sectorial d'Educació
Esquerra Republicana