Educació

Religió, fora de l'escola

L’arribada de la LOMCE no ha dut res de bo. Ha omplert de demagògia i termes econòmics l’ensenyament, ha desmuntat assignatures imprescindibles com les Tecnologies, la Filosofia i les Arts i ha fet tornar amb força la Religió catòlica a l’escola.

Els acords amb la Santa Seu, del 53 i del 79, són els que permeten que un estat “aconfessional” siga submís a aquesta corporació privada i que li atorgue grans privilegis econòmics -l’exempció del pagament de l'IBIU o la “creu” de la declaració de la renda, per exemple-, ideològics i simbòlics.

Sí, ja sabíem que els catequistes, sense passar per una oposició, són triats per l’arquebisbat, qui també decideix els materials curriculars i no pateix les retallades tot i que l'alumnat de religió en escoles de titularitat pública haja abaixat fins al 25% en algunes CCAA segons dades del MEC. De fet, al curs 2012-13 tingueren al País Valencià un pressupost de 48M d’€ mentre la Conselleria destinava sols 19M d’€ per a manteniment i construcció de centres. I no sols això: alguns d’aquestos “professors” imparteixen altres assignatures usurpant hores a funcionaris que han aprovat una oposició i, a més a més, amb la LOMCE també podran formar part dels equips directius.

El passat 24 de febrer va ser publicat al BOE el nou currículum de Religió catòlica i va causar una gran revol de crítiques per frases tan sucoses com “Reconocer la incapacidad de la persona para alcanzar por sí mismo la felicidad” (criteri d’avaluació de 2n de Primària) o “Reconocer y valorar que la realidad es don de Dios” (criteri d’avaluació de 1r d’ESO).
I ens va passar per alt que l’11 de desembre de 2014 també va ser publicat el currículum de primària de Religió islàmica. Sí, ara la LOMCE estableix en l’apartat 2 que ”la enseñanza de otras religiones se ajustará a lo dispuesto en los Acuerdos de Cooperación celebrados por el Estado Español con la Federación de Entidades Religiosas Evangélicas de España, la Federación de Comunidades Israelitas de España, la Comisión Islámica de España y, en su caso, a los que en el futuro puedan suscribirse con otras confesiones religioses”. La conseqüència és que actualment la Comissió islàmica està demanant, exigint, els mateixos drets que té la Conferència Episcopal i vindran altres religions al darrere.

Però hem de donar-li la volta a la qüestió. Si com diu el professor Cuesta “l’escola és el lloc on la raó, el mètode científic i l’humanisme són els instruments que ajuden els nostres alumnes a desenvolupar-se com a persones”, no podem permetre que cap dogma ni creença tinga lloc a l’escola, que és de tots i per a tots. Exigim que tota religió isca de l’escola, tant de les públiques com de les concertades, i que la Laïcitat siga un dels pilars del nostre ensenyament.


Raquel Gómez
Sectorial d'Ensenyament Gonçal Anaya
Esquerra Republicana del País Valencià