Comunicació Audiovisual

El mitjà digital, el tercer mitjà de la CCMA?

Anna Salicrú
Anna Salicrú
Fent un repàs de les audiències registrades durant aquest últim any, s’evidencia la importància del volum d’usuaris que consumeixen els productes dels diferents canals de TV3 i de Catalunya Ràdio a través del portal corporatiu. Les xifres se situen, aquest gener de 2016, en 2’7 milions d’usuaris únics i a ratlla de 16 milions de pàgines visitades.

La societat actual demana la màxima flexibilitat per poder consumir productes audiovisuals i el fet que hi hagi cada vegada més continguts “penjats” a la web, en facilita moltíssim aquest consum. Cada vegada més, mirem o escoltem allò que volem quan ens va bé i no pas a l’hora estricta de l’emissió.

Els dispositius mòbils, tauletes, televisors intel·ligents, i en definitiva l’alta connectivitat de la societat fa augmentar notòriament aquest consum, i per tant, el nombre d’usuaris total al que arriba o pot arribar un determinat producte.

Fins ara, tots els vídeos o àudios que es penjaven al portal corporatiu eren continguts audiovisuals que ja s’havien difós per televisió o per ràdio. La novetat, és l’aparició de nous continguts generats específicament per als mitjans digitals, com per exemple, la nova sèrie transmèdia “Em dic Manel”. Es tracta d’arribar a nous públics que consumeixen productes audiovisuals fora dels mitjans fins ara convencionals.

A més, la nova sèrie es basa en la concepció transmèdia, en la que la distribució dels continguts es fa a través de diferents finestres al llarg de tota la setmana. Un capítol no està programat en un dia i hora concreta, sinó que s’acaba construint a partir de totes les difusions distribuïdes en aquestes finestres (TV3, tv3.cat, youtube, facebook, twitter).

A partir d’aquesta experiència pionera, s’obre una nova porta al tercer mitjà de la corporació. Un mitjà que a banda de distribuir els continguts generats en els altres dos (televisió i ràdio), comença a caminar sol.

Caldrà apostar-hi des de tots els àmbits i la CCMA ha de fer un esforç per potenciar-lo perquè el futur va encaminat a que el que ara comencem a anomenar “tercer mitjà” acabi esdevenint l’únic mitjà, i el que ara són els mitjans tradicionals, siguin només, plataformes de difusió.


Anna Salicrú
Vocal de la sectorial de Comunicació Audiovisual
Esquerra Republicana