Política Lingüística

Trobada sobre el model lingüístic del sistema educatiu

Oriol Torras
Oriol Torras
L’actualitat dels últims mesos de 2018, pel que fa a la política lingüística al Principat, va estar molt marcada per una polèmica sobre el document El model lingüístic del sistema educatiu de Catalunya, que va publicar el Departament d’Educació amb la voluntat de recollir i actualitzar tot allò que té a veure amb el tractament de les capacitats lingüístiques a les escoles públiques del nostre país. Com a conseqüència d’aquella polèmica, que durant uns dies va fer córrer rius de bits, el passat 5 de desembre les sectorials d’Educació i de Política Lingüística d’Esquerra Republicana vam celebrar una reunió conjunta per tal de tractar les diverses qüestions que ens preocupaven.

La reunió va ser molt productiva i va servir per arribar a algunes conclusions i compromisos interessants. La primera, i potser la que més dol políticament, és que els principals atacs que va rebre el document durant les primeres hores després que es fés públic van produir-se, en molts casos, sense que hi hagués hagut una mínima anàlisi del contingut. I sembla clar, a més, que alguns d’aquests atacs (i els més agres) van ser deliberadament dirigits per tal de perjudicar la línia de flotació del nostre partit. I encara que últimament hi estiguem prou avesats, no deixa de doldre.

De totes maneres, més enllà d’aquesta primera reacció, també sembla clar que en l’àmbit públic, d’una manera més reflexiva, no s’ha acabat d’entendre que el document de la Conselleria reforça el model existent d’immersió lingüística. I, per tant, és evident que des del partit caldrà que seguim treballant perquè cap dels agents que participen en les polítiques lingüístiques al país no en tingui cap dubte.

Des d’Esquerra Republicana estem convençuts que el context actual plurilingüe i multicultural necessitava la unificació de criteris que el document proposa. A part de fer aportacions necessàries i valuoses, és un text que agrupa molt bones idees i aportacions que durant els últims 20 anys s’han anat gestant a diferents àmbits del món educatiu. Certament, és un document perfectible. Des de l’àmbit de les polítiques lingüístiques, sense anar més lluny, s’hi troben a faltar referències a l’ensenyament de la llengua de signes catalana, un tractament més profund de la llengua i la cultura occitanes, i probablement un grau de concreció més baix respecte l’aplicació d’alguns criteris, que no deixés la porta oberta a la percepció que es pogués anar en direcció contrària a les intencions reals del document.

Sembla, però, que hi ha el compromís de fer-ne una revisió en aquests termes, per a la qual des de la sectorial de Política Lingüística ja ens hem conjurat a participar-hi activament, aportant-hi tota la nostra expertesa i saber fer. Estem convençuts que la propera vegada que es parli públicament d’aquest tema sabrem trobar la forma adequada perquè no es torni a generar una polèmica tan innecessària com la que hem vist.


Oriol Torras
President de la sectorial de Política LIngüística
Esquerra Republicana