Educació

Els ensenyaments artístics, una eina d’equitat

Jordi Umbert
Jordi Umbert

Cada cop són més les veus que destaquen la importància del binomi Cultura-Educació en la transformació del país que volem. En aquest nou govern republicà, en el qual Esquerra lidera tant Cultura com Educació, tenim una oportunitat d’or per potenciar-lo. Els ensenyaments artístics poden jugar-hi un paper clau, són una eina amb molt de potencial encara per desenvolupar, i la xarxa d’equipaments municipals d’aquest tipus, siguin escoles de música, de dansa, d’arts visuals, de teatre, o centres de les arts, han de ser motors de polítiques conjuntes d’educació i cultura en clau d’equitat.

Aquests ensenyaments necessiten urgentment una reordenació de sistema que permeti desplegar totes les possibilitats que contenen, englobant a totes les disciplines, i desenvolupant aquells marcs normatius necessaris per dur-ho a terme. Aquesta reordenació hauria de començar per la pròpia estructura de governança a la Generalitat, tant dins el Departament d’Educació com garantint un espai de treball regular compartit entre els Departaments de Cultura i Educació.

Cal potenciar la seva incorporació als ensenyaments obligatoris, sigui en models de treball tàndem o en altres aliances que es puguin dissenyar, cal també potenciar el paper de tots els equipaments d’ensenyaments artístics en l’estratègia d’Educació 360, i cal potenciar el treball interdisciplinari, tant entre els diferents llenguatges artístics com en relació a altres àrees d’aprenentatge, sempre vetllant perquè tota la ciutadania hi tingui accés.

Com molt bé recull el recent document Reset “L’educació artística és un dret que garanteix l’accés universal a la pràctica artística”, i aquesta s’ha demostrat repetidament com un espai de transformació personal i comunitari molt potent, aprofitem-ho.

 

Jordi Umbert

vocal de la sectorial d'Educació, regidor a Santa Perpètua i director de l’Escola d’arts en viu del Prat de Llobregat.

educacio@esquerra.cat