Comunicació Audiovisual

Recuperem els referents audiovisuals en català per a joves i infants

Regina Rigau Fredera
Regina Rigau Fredera

Fa setmanes que ens arriben notícies amargues referents a l'ús del català. Ens diuen que l'ús del català a les aules està en regressió. Que durant l'esbarjo se senten poques paraules en català i que l'entreteniment és en castellà. En definitiva: l'ús del català en infants i joves s'enfonsa.

L'InformeCAT 2021 de Plataforma per la Llengua, ens deixa una dada especialment interessant: '2 de cada 3 habitants de Catalunya creuen que l'Administració hauria de garantir la presència del català a plataformes digitals’. I això ens porta a concloure que les polítiques lingüístiques s'han de revisar, però cal que vagin acompanyades de canvis al món audiovisual enfocat a joves i infants.

Les dades mostren la necessitat de crear contingut, que pot generar demanda i èxit. Hi ha precedents que ho corroboren: capítols de Bola de Drac acumulen més de 130.000 visualitzacions o d’altres de Plats Bruts n’acumulen més de 900.000, a la plataforma Youtube.

A més, recentment hem conegut dues notícies rellevants. El Club Super3 es prepara per a un canvi que permeti reconnectar amb el públic infantil. I d'altra banda, notícia que encara ens hauria d'ocupar més atenció, TV3 anuncia la creació d'un hub de recerca que ha de servir per trobar tendències per públic infantil. Una iniciativa que ens marca el camí: anticipar-nos per poder donar resposta als reptes futurs de l'audiovisual.

Ens hem de conjurar per exigir que es torni a crear contingut en català per públic jove i infantil, però sobretot fer-ho des d'una visió adaptada a la realitat actual: recuperem referents, endinsem-nos en el transmèdia i provoquem la transgressió definitiva que ens ha de permetre crear audiovisual de qualitat i en català.

 

Regina Rigau Fradera

Militant del Jovent Republicà i membre de la sectorial de Comunicació Audiovisual

audiovisual@esquerra.cat