Educació

La transformació de la formació professional des de la vessant del sistema educatiu

Àngel Luis Miguel
Àngel Luis Miguel

Ens trobem immersos en una transformació de gran transcendència en l’àmbit de la formació professional.

Amb la mirada des del sistema educatiu, com un dels agents que intervenen en el marc de la Comissió Rectora del Sistema de la Formació i la Qualificació Professionals de Catalunya, cal destacar algunes de les actuacions més recents.

Des del Departament d’Educació, per primera vegada, s’ha dut a terme una preinscripció diferenciada per a l’alumnat que vol cursar els ensenyaments corresponents als cicles formatius de grau mitjà, amb l’objectiu de garantir la continuïtat de l’alumnat de 4t d’ESO, i també d’aquell provinent dels programes de formació i inserció.

Mai abans s’havia garantit aquesta continuïtat, fet que suposa un pas més cap a la universalització d’aquests ensenyaments, tal com es recull a la Llei d’Educació de Catalunya. Aquesta és una aposta clara per la formació professional i per la lluita contra l’abandonament prematur a l’etapa postobligatòria,

Pel proper curs es consolida l’oferta que ja es va augmentar l’any passat per aquest curs 2021-2022, tant en la fase ordinària com en la extraordinària. A més, de cara al curs 2022-2023 s’incrementa de manera significativa: en un sol curs l’increment és més que l’acumulat als cinc últims.

Al llarg dels darrers mesos, s’ha aprofundit en l’anàlisi de les necessitats formatives, mitjançant el treball conjunt i la interrelació entre les empreses, les escoles i els corresponents territoris. En aquest sentit, la xarxa de FP compta amb més de 400 centres arrelats al territori –que tenen contacte amb les administracions locals, els agents socials, que participen en els consells de formació professional locals, comarcals...–. Aquesta xarxa suposa prop de 80.000 alumnes que cada any realitzen estades en centres de treball i més de 30.000 empreses, 6.664 d’elles col·laboradores i compromeses amb l’FP Dual.

Aquest coneixement i aquesta visió del territori ens ha permès poder fer una detecció acurada de les necessitats formatives, tan a nivell territorial com sectorial. Tot i amb això, des del Govern hem impulsat un nou model de planificació cap a un sistema integrat entre Educació i Treball, en el marc de la Comissió Rectora del sistema de formació i qualificació professionals de Catalunya, on també s’hi troben els agents socials, de manera que la detecció de necessitats i priorització es fa de manera coordinada, conjunta i sistematitzada.

Un altre aspecte a tenir en compte és l’orientació de l’alumnat en el sistema educatiu.

I aquí també, per primera vegada, s’han fet actuacions formatives i s’han posat a disposició recursos, no només per a les persones orientadores dels centres, sinó també per a les persones tutores de 4t d’ESO, FP Grau Bàsic i PFI’s . Des dels territoris s’han fet activitats, a més de les ja tradicionals fires i jornades de portes obertes dels centres, també adreçades a les famílies de l’alumnat que ha volgut participar. D’aquesta manera es millora l’acompanyament a l’alumnat i a les famílies en aquest procés on també s’està produint un punt d’inflexió.

Som conscients que en tots els aspectes sempre hi ha recorregut de millora, especialment en la planificació de l’oferta, que atén a moltes variables, i en l’orientació. En aquest darrer punt s’han de millorar els processos i fer l’avançament de les actuacions cap a les etapes educatives més primerenques, per evidenciar professions invisibles, afavorint d’aquesta manera les vocacions necessàries, i per reduir el biaix de gènere que es produeix en determinades professions.

Aquests són només alguns dels punts clau. N’hi ha molts d’altres, també d’especial rellevància per a la transformació del sistema, com ara la integració de l’FP, la formació professional dual i d’altres, que ja s’estan abordant.

Cal que les transformacions es materialitzin i que els aspectes exposats marquin la diferència i ens permetin avançar cap al camí que el nostre país necessita.

Un camí per transformar la formació professional, palanca de canvi, que ens ha de permetre, amb el compromís i la concertació de tots els agents implicats, donar resposta a les expectatives i necessitats de les persones, dels territoris i del teixit productiu i dels serveis.

Perquè està en joc la qualificació professional de les persones que, en definitiva, millorarà la seva ocupabilitat, així com l’activitat econòmica del nostre país, la competitivitat de les nostres empreses, i el benestar de totes aquelles i aquells que conformem la nostra societat. Per la part que ens pertoca, cal fer tot el possible per tal que esdevingui una realitat.

 

Àngel Luis Miquel, director general de Formació Professional Inicial i Ensenyaments de Règim Especial