Comunicació Audiovisual

L'audiovisual català: sembrar per transformar

"El Govern de la Generalitat s'ha plantejat com un dels objectius estratègics d'aquesta legislatura potenciar la indústria audiovisual catalana, amb l'objectiu que esdevingui un dels motors econòmics del país i de generació i captació de talent"

Oriol Jordan
Oriol Jordan

El Govern de la Generalitat s'ha plantejat com un dels objectius estratègics d'aquesta legislatura potenciar la indústria audiovisualcatalana, amb l'objectiu que esdevingui un dels motors econòmics del país i de generació i captació de talent.

Per aconseguir això, el Govern s'ha dotat d'una eina molt potent, com són els actuals Pressupostos, que tenen un caràcter expansiu. En el cas del Departament de Cultura que encapçala la consellera Natàlia Garriga, augmenten en 101,1 MEUR els recursos econòmics respecte al 2022, situant la xifra final en 458 MEUR, als quals hem de sumar-ne 18,8 més a raó de la despesa financera (10 MEUR), els fons NextGen (3 MEUR), i els FEDER (5 MEUR).

Entre els quatre eixos de treball d'aquest departament, n'hi ha un que és el de l'audiovisual, al qual els pressupostos preveuen destinar 30,7 MEUR (un 19% més que l'any 2022). D'aquests, 21 MEUR aniran directament a la promoció de l'audiovisual català, consolidant la inversió per a grans produccions cinematogràfiques de qualitat i, especialment, en català. Cultura vol augmentar la dotació de pel·lícules i sèries de qualitat invertint-hi més, per aconseguir repetir èxits com ha estat Alcarràs, que va aconseguir l'Os d'Or a Berlín el 2022.

Aquesta fita no s'hagués produït si Catalunya no comptés amb una indústria cinematogràfica pròpia plena de talent. És per això que un dels projectes estratègics del Departament és el Catalunya Media City, un veritable hub de l'audiovisual català que es desenvoluparà en l'àmbit territorial de les tres xemeneies de Sant Adrià de Besòs i Badalona.

El projecte ha de permetre arrelar el sector al territori, potenciar i retenir la indústria pròpia, atraure inversions i produccions, i consolidar un projecte formatiu en aquest camp. L'entrada de la Generalitat al Consorci del Besòs, des d'on s'ha de començar a desenvolupar el hub, ve acompanyada d'una primera injecció de 800.000 €.

Aquests projectes demostren que el Govern de la Generalitat que lidera Esquerra Republicana mira més enllà de la quotidianitat, i es preocupa de sembrar tenint en compte un horitzó a mitjà-llarg termini. I això és totalment compatible amb la gestió del dia a dia.

En aquest sentit, després de renovar els òrgans de direcció de la CCMA, i de tornar a posicionar el canal infantil (SX3), el Departament de Presidència de la Generalitat augmentarà el pressupost de Televisió de Catalunya en 32 MEUR més, una xifra a la qual donem la benvinguda, per bé que encara és una mica tímida si tenim en compte els objectius ambiciosos del projecte de televisió pública nacional de referència.

En definitiva, l'aplicació dels compromisos programàtics que hem anat realitzant des d'ERC en el camp audiovisual no fan més que enfortir, consolidar i democratitzar un sector que volem fort, perquè esdevingui un veritable motor de creativitat, de talent i de recursos que situï el nostre país com un punt de referència en aquesta matèria a Europa.

 

Oriol Jordan

Vocal de Comunicació de la sectorial de Comunicació Audiovisual

Esquerra Republicana

audiovisual@esquerra.cat